6 cl skotsk whisky (singelmalt)
2,25 cl citronjuice
0,75 cl limejuice
2,25 cl 1.5:1 sockerlag
1 barsked absinthe
1 äggvita eller 2,25 cl aquafaba
3 cl mineralvatten med mycket kolsyra
- Häll alla ingredienser utom mineralvattnet i en shaker
- Torrskaka (utan is) för att bygga upp lite äggviteskum
- Skaka med is
- Häll lite bubbelvatten i botten på ett highballglas
- Dubbelsila drinken försiktigt
- Stänk lite olja från apelsinskal över
4,5 cl ljus rom
2,25 cl Pisco Quebranta
1,5 cl Plymouth Gin
1,5 cl curaçao
3 cl Sherry Amontillado
3 cl citronjuice
2,25 cl orgeat
- Skakas snabbt med lite krossad is
- Serveras i ett högt glas med krossad is
- Garneras med en apelsinskiva och en myntakvist
En espresso martini med det lilla extra, cognac ger rundare smak och Mr. Black höjer kaffearomen. Kan också göras med t.ex. Kahlúa, då behövs ingen extra sockerlag.
En White Negroni, men med bourbon eller whisky istället för gin. Det finns också en vintage Brown Bomber, en helt annan drink på jordnötslikör, creme de cacao och grädde.